vrijdag 16 september 2016

De vlieger (project over pesten en vriendschap)

'De vlieger' is een project over pesten en vriendschap aan de hand van het gelijknamige prentenboek van Ilse Almekinders. Het verhaal gaat over Sem die wordt gepest. Maar vaak heeft de juf dat niet in de gaten. Op een dag gaat de klas naar het strand. Sem neemt zijn nieuwe kleurenvlieger mee. Rick heeft ook een vlieger. Die van hem is groot en er staat een sterke arend op. Als de twee jongens elkaar tegenkomen op het strand gaat het mis. In dit prentenboek is er zowel aandacht voor het gepeste kind, zijn vriend en de pester. Voor de kleuters een herkenbaar verhaal dat zeker aanleiding geeft tot mooie gesprekken.
Tijdens dit project wil ik werken aan een fijne groepssfeer en leren de kleuters hoe ze zich als echte vrienden kunnen opstellen. Ook zullen de kleuters heel veel activiteiten in groepjes uitvoeren. Zo leren ze met elkaar samen te werken, naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen.

We starten ons thema met een filmpje over vliegeren en vliegers maken. De kleuters zijn meteen enthousiast om ook een vlieger te maken.




In groepjes van 2 en aan de hand van een stappenplan proberen de kleuters samen een vlieger te maken. Al vlug merken de kleuters dat ze meer dan 2 handen nodig hebben bij het maken van een vlieger en dat het toch fijn is dat er een vriendje is die hen kan helpen.



























 In de namiddag proberen we de vliegers al eens uit. Al snel komen de kinderen tot de vaststelling dat er nog 1 iets ontbreekt om te kunnen vliegeren. Dat is namelijk WIND. We houden het weer in de gaten en wanneer er veel wind is zullen we onze vliegers opnieuw uitproberen.












Dinsdag maken we een verhaalschema. Ook hier werken we per 2 samen. Zo kunnen de kleuters samen overleggen wat er gebeurd (verloop begin - einde), welke personages er meedoen en waar het verhaal zich afspeelt.













 Hieronder zien jullie nog enkele foto's van in de andere hoekjes.







Bij dit thema komen ook veel gevoelens aanbod. Het ideale moment om ons "Hoe voel ik mij- bord" te introduceren. De kleuters kunnen telkens bij het binnenkomen in de klas ('s ochtens, na de speeltijd en na de middag) hun symbooltje verhangen als het nodig is. Dan maken we even tijd om daarover te praten in de klas. En zo kunnen we elkaar helpen om weer blij te worden.
En het werkt echt! De kleuters gaan spontaan met elkaar een gesprekje aan. Waarom bij jij verdrietig? Kan ik jou helpen om weer blij te worden? Je hoort de mooiste gesprekjes tussen de kleuters.



Dit was het weer voor deze week.

Prettig weekend en tot maandag.